Graybeard Outdoors banner

Hertenjacht met de 7mm tcu

35K views 26 replies 10 participants last post by  handi243  
#1 ·
Iemand die de 7tcu op herten gebruikt of heeft gebruikt, welke kogel en lading bedankt

#2 ·
Hallo handi243, ik heb een paar jaar geleden een 10" Contender in 7mmTCU gebruikt om een hert te schieten. Het was een hinde op ongeveer 30 meter afstand en ik gebruikte de Nosler 120 Ballistic Tip en RL-7 poeder.

GOED SCHIETEN!
Slufoot

#3 ·
Ik heb talloze herten geschoten met de 7 TCU met behulp van 10, 14, 15 en 20" lopen - en alle ladingen gebruikten H335 poeder omdat het een van DE BESTE is voor de .223-gebaseerde wildcats.

Van de momenteel beschikbare kogels kan niets tippen aan de 120 grain Ballistic Tip. In een aantal 7 mm patronen waarvan de mondingssnelheden variëren van 2000 fps in een 10" TCU tot bijna 3000 fps van een 24" 7-08, zet de BT altijd goed uit en dringt meer dan voldoende door - en uitgangen zijn de norm gezien vrijwel elke breedtepresentatie.

Zelfs met een 10" 7 TCU krijg je goede prestaties om wild neer te halen tot ongeveer 175 yards, ervan uitgaande dat je de 120 grain BT gebruikt.

#4 ·
Hetzelfde nummer als SWEET, ik heb de 7tc/u in 10,14 en 21" lopen. Ik heb 120's van verschillende merken en verschillende gewichten van gegoten kogels gebruikt om herten te doden op afstanden tot 200 yards. De 120 Jacketed kogels werden voortgestuwd met het poeder dat het meest nauwkeurig bleek in elk geweer, en elk was/is anders. Als je bij jacketed blijft, werkt de ballistic tip prima. Je moet de lading voor JOUW geweer opbouwen. 748 werkte het best in mijn 21" loop, terwijl h335 het best werkte in de 14".

#7 ·
xphunter said:
handi,
7mm TCU zal zeker de klus klaren, maar ik zou mijn schoten onder de 200 yards houden op wild van hertenformaat.
Slechts mijn mening
Ik ben het ermee eens!!!

Voor mijn persoonlijk gebruik op herten geef ik de voorkeur aan een patroon met een beetje meer pit!! Slechts mijn mening!!!

#8 ·
Denk er een minuut over na: een 14-15" 7mm TCU zal 2400 fps benaderen/bereiken met een 120 grain Ballistic Tip. Dat is in feite wat de 6,5 JDJ biedt, zij het met een iets efficiënter projectiel.

Als je binnen 200 yards geen hert kunt doden met een van beide, zul je het ook niet doden met een patroon die meer pit biedt.

Zelfs een 10" 7 TCU schiet volledig door de borst van vrijwel elk witstaarthert, gezien de presentatie van de zijkant. Natuurlijk, je kunt ze doden met meer vuurkracht. Maar ze zullen niet meer dood zijn.

#9 ·
JA
De 7 Tcu werkt.
Ik gebruik ook een 120grn kogel. Ik denk dat GB een paar berichten had over het gebruik van deze kogel op herten, ik kan me vergissen over de poster, maar ik weet dat ik er in het verleden hier op GBO veel over heb gelezen
het is mij bewezen door mij :)
Ik gebruik de mijne ook om varkens op het hoofd te raken, het doet zijn werk. Het is 10 inch en is mijn favoriete TC-loop.

#10 ·
sweetwyominghome said:
Als je geen hert kunt doden binnen 200 yards met een van beide, zul je het ook niet doden met een patroon die meer pit biedt.
Het spijt me dat ik mijn bericht niet duidelijker heb gemaakt. Ik heb niet gezegd of gesuggereerd dat de 7MMTCU geen herten zou doden. Ik zei alleen dat ik de voorkeur geef aan een patroon met wat meer pit. Ik heb er zelf ooit mee gejaagd. Ik heb ook herten geschoten met de 7-30Waters.

Na het bekijken van 4 verschillende bronnen is de beste vermelde lading 2281 uit een 14" loop voor de 7MM TCU met een 120gr kogel.
Dezelfde bronnen voor de 6.5JDJ vermelden een mogelijke 2414 met een 120gr kogel.

Ik doe de 7MM TCU niet af. Het is een prima patroon en er is niets mis mee om het te gebruiken als dat je voorkeur heeft. De 7MM-08 is een prima patroon uit het Encore-geweer. Had er een en vond het leuk. Maar geef de voorkeur aan wat meer pit, dus ik verkocht het en kreeg een 280Rem.

#11 ·
Ja, ik heb minstens twee en ik denk misschien drie herten gedood met de 7TCU uit een loop van 10 inch. Ik herinner me dat ik minstens één keer de Nosler 120 BT heb gebruikt en de Sierra 130 SSP voor de rest, en ik denk dat er twee mee waren. Allemaal waren het schone kills met één schot op hinden binnen 100 meter van mij. Voor de jacht op herten op relatief korte afstand, zeg binnen 150 meter, vind ik de 7 TCU in een loop van 10 inch prettig en vanuit een loop van 14 inch ben ik het er mee eens dat het bereik wat kan worden uitgebreid.

#12 ·
Handi, ALS je net begint met het gebruik van de 7tc/u, zou ik voorstellen om je schoten ruim onder de 200 yards te houden. Ik zou je ook geen vintage Harley/davidson geven om op te leren. Als je eenmaal vertrouwen hebt opgebouwd in jezelf en het geweer, zullen langere schoten VEEL gemakkelijker zijn voor je zenuwen. Ik las een verhaal over een man die een 14 Walker gebruikte om een bruine beer te doden. Dus vreemde dingen kunnen en gebeuren. Zeker, er zijn meer KRACHTIGE patronen beschikbaar. Er zijn NOG STEEDS mensen die met een stok op allerlei dieren schieten, met de verwachting dat ze dat dier zullen doden. Zeggen we HEN dat ze een GROTERE BOOG moeten nemen? De allerbelangrijkste conclusie is ALS het legaal is om te gebruiken waar JIJ jaagt, MOET JE de kogel op de juiste plaats plaatsen om het wild te doden.

#13 ·
TC Dave 1 schreef: "Na het bekijken van 4 verschillende bronnen is de beste vermelde lading 2281 uit een 14" loop voor de 7MM TCU met een 120gr kogel." Als je het beschikbaar hebt, controleer dan de Nosler-handleiding, aangezien dat de kogel is waar we het over hebben. Ik ben op kantoor en kan het niet controleren, maar als ik me goed herinner, herinner ik me minstens een paar ladingen van 2400 fps uit een 14" loop. Ook zullen custom barrels over het algemeen beter presteren - qua snelheid - dan alles wat in de fabriek is gekamerd. Daarom zal JD Jones je vertellen dat je niet moet verwachten dat je zijn vermelde snelheden voor de JDJ-patronen zult bereiken als je loop een herkamer is. Strakkere toleranties met de customs is de reden waarom dit gebeurt. Mijn favoriete lading in een huidige 14" 7 TCU van Van Horn is 31 grains H335 onder de 120 grain BT. De gemeten snelheid op 12 voet is gemiddeld 2393 fps. Een eerdere Van Horn-loop, dit is een 15"-versie, had 30,5 grains nodig om in wezen dezelfde MV te bereiken. Een gecorrigeerd cijfer zou het net boven de 2400 fps zetten voor een echte MV. Mijn 14,5" 7mm BR in een XP doet 2412 fps met de 120 grain BT met 32 grains H335.

#15 ·
Bedankt voor de info jongens, ik heb vele jaren met handvuurwapens gejaagd, meestal met revolvers. Hier ligt mijn passie. Sommige mensen zeggen dat ik gek ben om een ​​handvuurwapen te gebruiken voor de jacht op herten, ik geloof erin om jezelf uit te dagen om een ​​betere jager te worden. Ben net begonnen met de enkelschots, ik denk dat ik sowieso beter ben met een handvuurwapen dan met een geweer.

#16 ·
Graybeard-

Bedankt voor het opzoeken! De gegevens variëren sterk voor de TCUs en zelfs voor de .223 Rem. en de 6mm-.223 (ook bekend als 6x45) wanneer gegevens voor Contenders worden vermeld. Dat komt omdat sommige bedrijven ten onrechte de indruk hadden dat alle ladingen in de Contender beperkt moeten blijven tot 42000 c.u.p.

En hoewel dit een complexer probleem is dan alleen de druk in de enkelschots, kunnen de patronen met dezelfde basiskopmaat als de .223 (dat geldt ook voor die op de 5,6x50R-hulzen) vol gas worden gebruikt.

#17 ·
De "oude man" die me leerde jagen, zei altijd: "Kom dichtbij genoeg dat je het met de eerste schot kunt doden"! Waarop ik antwoordde: "O.K. opa!". Meer ZEST is niet echt een probleem als je dit kunt doen. Trouwens, gelukkig nieuwjaar allemaal!!

#18 ·
jhalcott said:
De "oude man" die me leerde jagen, zei altijd: "Kom dichtbij genoeg dat je het met de eerste schot kunt doden"! Waarop ik antwoordde: "O.K. opa!". Meer ZEST is eigenlijk geen probleem als je dit kunt doen.
Trouwens, gelukkig nieuwjaar voor iedereen!!
Ieder zijn eigen manier van jagen en daar is niets mis mee. Maar ik geniet ook van de uitdaging van de schot. Ik heb verschillende herten geschoten in het bereik van 300 tot 400 meter en zonder mijn ZEST zou dat niet gebeuren. Nu, ik heb dit nog niet met een pistool gedaan, maar die dag komt dichterbij, en ik twijfel er niet aan dat het zal komen. Zest is een van de redenen waarom we zoveel verschillende kalibers en patronen hebben om uit te kiezen. Mijn advies aan iedereen is om te schieten wat je leuk vindt of wat de klus klaart voor jouw manier van jagen of schieten en geniet ervan.

#19 ·
Ik hou van pk's in SP's. Het triggert me en helpt me de dingen te bereiken die ik wil doen.
Zou ik dichterbij kunnen komen? Soms.
Maar ik zou met een lange boog kunnen jagen als ik traditioneel, dichtbij stalken of boomhutten wilde.
Het meeste van mijn jagen en schieten is in het westen, waar de dingen veel opener zijn.
Ik geniet van langer en de uitdaging ervan.
Mijn oefenafstanden zijn normaal gesproken meer dan 300 yards.
Sommigen houden van korter en de uitdaging ervan, en daar heb ik geen klachten over.
Ik ben ongeveer 20 jaar geleden gestopt met het gebruiken van de 7mmTCU omdat het niet de prestaties had die ik ervan wilde.
Minder dan 250 yards is een makkie als ik en de SP goed uitgerust zijn.

#20 ·
Goed gezegd. We moeten onze uitrusting afstemmen op de omstandigheden waarin we jagen. In mijn geval krijg ik nooit een schot van meer dan ongeveer 50 yards, vaak veel minder. Ik heb veel succes op herten met 30-30/7-30 Waters/45Colt-type apparatuur die in het westen niet zou werken met lange schoten. Eén stand in het bos waar ik jaag, biedt schoten van meer dan 200 yards en het lid van onze groep dat die stand gebruikt, gebruikt een 7-08 met goed succes.

#21 ·
Heel waar, je moet je techniek en uitrusting afstemmen op de situatie waarin je jaagt. Hier in Bama, op de plaatsen waar ik mijn hele leven heb gejaagd, is het hoogst onwaarschijnlijk dat ik ooit zou weten dat het hert zelfs in mijn wereld bestaat als het 250 meter verderop is. Geen manier om het te zien en geen manier om het te horen. Het is er gewoon niet voor alle praktische doeleinden.

Schoten van meer dan 100 meter zijn inderdaad zeldzaam en dus is voor mij de kleine 7 TCU, zelfs uit een loop van 10 inch, een uitstekende keuze voor mijn situatie. In het westen in de wijde open ruimtes zou de 7-08 veel logischer zijn.

#23 ·
handi243 said:
Ik heb al een 30 30 10" voor mijn binnen 100 yds ALS ik voor een langere afstand zou gaan, zeg 200 yds, zou ik dan beter af zijn met de 7tcu of zeg een 7 30 waters? dit is alleen voor algemene kennis
handi,
Als je de 200 yard vaker overweegt, zou ik zeker voor de Waters gaan. Als ik met een Contender op wild zou jagen en de mogelijkheid zou hebben voor de langere schoten, zou ik het vermogen verhogen. Het is mijn topkeuze voor fabriekspatronen in de Contender. Een wildcat maar een lekkere, 30-30AI zou mijn tweede keuze zijn.
De LR wildcat voor mij in de contender zou 5.6x50 R verbeterd zijn tot 6.5. In een tender zal het qua afstand alles overtreffen met een geweldig doodend vermogen.

#24 ·
xphunter heeft gelijk. En wat de 6.5x50R IMP betreft, het is een prachtexemplaar en 100 fps beter dan de 6.5 JDJ gezien 14" lopen. In de mijne schoot ik de 120 grain BT's op 2520 fps en de 120 grain Speers net iets meer dan 2500 fps.

Het enige nadeel van de patroon is messing. Nieuw RWS messing is DUUR. Huntington's voerde afgevuurd RWS messing, maar het was nog steeds een dollar+ per huls, en sommige waren in slechte, slechte staat. Hirtenberger messing, nou ja... laten we zeggen dat ik er niet meer van wil. De eerste partij die ik kocht was fatsoenlijk. De volgende partij -- een vrij grote hoeveelheid -- had halzen die zo dun waren dat je niet voldoende spanning kon krijgen om een kogel op zijn plaats te houden. Ze terugbrengen naar 6 mm hielp een beetje, dus een 6x50R IMP is de volgende kaliber op mijn agenda, want ik heb een ton van dit Hirtenberger messing dat op mijn laadtafel ligt.

Een ander pluspunt van de patronen gebaseerd op de 5.6x50R is dat je geen speciale matrijzen nodig hebt. De TCU-serie werkt prima op de body, en als je ooit op een punt komt waarop je het webgebied moet kalibreren, zal een opengemaakte .357 Mag matrijs het prima doen.

De 30-30 AI is een geweldige performer in een 14" loop en is een dynamische hertenstopper met de 125 grain BT. De 150 grain BT doet het ook heel goed.