Graybeard Outdoors banner

.45-70 vs. .500 S&W

2 reading
54K views 37 replies 19 participants last post by  CWC  
#1 ·
Kwam video's over Handi Rifles op Youtube tegen en struikelde over de onderstaande video over een .500 S&W...

Het schopt zeker flink, LOL!

Moet toegeven... dat maakte dat ik het des te meer wilde, LOL!

Maar ik dacht... Doet de .500 echt iets wat de .45-70 niet kan in een even sterk geweer?

Jouw gedachten?

#2 ·
Kogels met een grotere diameter. Bij gebruik van kogels met minimale expansie zoals gegoten, maakt een 22% groter impactgebied uit... tenminste een beetje. Nieuwheid en exclusiviteit. Ik heb jarenlang met een .50-70 op elanden gejaagd, zeer effectief en je zult waarschijnlijk niemand anders tegenkomen die ermee jaagt.

#3 ·
Als je kijkt naar de ladingen voor een moderne 45-70 (niet-trapdoor), vind je 405gr +P munitie van Buffalo Bore, Grizzly en andere fabrikanten die ongeveer 100 fps sneller is met kogels van vergelijkbaar gewicht. Als je de ballistische coëfficiënt van de 45-70 ten opzichte van de 500 S&W in overweging neemt, zul je zien dat de 45-70 betere prestaties levert met zowel afstand als penetratie. Hier is een snelle vergelijking van geweren met een loop van 22 inch:

300 grain Buffalo Bore 45-70 = 2350 fps
300 grain Hornady 500 S&W = 2248 fps

350 grain Buffalo Bore 45-70 = 2100 fps
350 grain Hornady 500 S&W = 2056 fps

400 grain Buffalo Bore 45-70 = 2000 fps
400 grain Cor-Bon 500 S&W = 1971 fps

Ik bezit handi-geweren in zowel 500 S&W als 45-70 (plus 2 trapdoors). Ik gebruik mijn 500 S&W voor de jacht in het struikgewas tot ongeveer 75 yards. Ik voel me op mijn gemak om mijn 45-70 te gebruiken tot 300 yards om te jagen, dan wordt de kogelval een pijn in de kont om te beginnen met berekenen.

#6 ·
Ik ga deze route. Ik hou van klassiek en de 4570 wint die categorie zonder twijfel. Maar bij het doden zou ik de 500 nemen. Grotere kogel, grotere metplat. Wat de sectiedichtheid betreft, dat is gemakkelijk te verhelpen. Gebruik een zwaardere 500 kogel. 400 grain 4570 kogels vallen in de categorie medium tot groot voor kaliber. 400 grain 500 kogels zijn licht voor het kaliber. Stap over op een 450-500 grain lfn die net zo'n goede sectiedichtheid heeft als een 400 grain 4570 kogel en vanwege het gewicht zal deze beter penetreren. Traject betekent voor mij niets. Als ik ga jagen waar schoten verder gaan dan 200 yards, blijft de 4570 thuis. Natuurlijk kan het. Ik heb zelfs staal geraakt op bijna 1000 met een 4570, maar dat maakt het geen perfecte jachtpatroon voor die afstanden. In werkelijkheid is het alsof je de 475 Linebaugh vergelijkt met de 500 Linebaugh. Beide zullen ongeveer alles doden. Vooral als je zware kogels voor kaliber gebruikt en snelheid tot een secundaire zorg maakt. Ik zou ze allebei liever hebben met een zware lfn voor kaliber of een vergelijkbaar ontwerp met 1500 fps dan met een 300 grain jacked hp met welke snelheid dan ook. Wiskundige getallen zoals ft lbs energie doden niet. Traject is voor mij een ander non-issue. Beide schieten niet plat. Ik zie niet in hoe het weten dat ik 7 inch moet overhouden op 300 yards een verschil maakt met het weten dat ik 10 inch moet overhouden. Wat doodt is een grote kogel die een lang wondkanaal achterlaat en een dier afbreekt. Je kunt argumenten opgraven die beide bevoordelen. Ik ben geen fan van de 500 smith. Waarom? Omdat ik denk dat de wapens die smith maakte om ze te kammeren enorm en lelijk zijn. In een hendelgeweer zou het echter een zeer formidabele patroon zijn. Vooral voor iemand die niet herlaadt. Om het in een 4570 te evenaren, moet je ongeveer herladen of betalen voor dure buffalo bore munitie. Nogmaals, geen probleem voor mij, maar het is een reëel probleem. Wil je mijn echte mening? Als je echt pk's wilt in een hendelgeweer, sla dan beide over en koop een 50 Alaskan. Het zal de andere twee voor de lunch opeten.

#7 ·
Ik ga deze route. Ik hou van klassiek en de 4570 wint die categorie met gemak. Maar bij het doden zou ik de 500 nemen. Grotere kogel, grotere metplat. Wat de doorsnede dichtheid betreft, dat is gemakkelijk te verhelpen. Gebruik een zwaardere 500 kogel. 400 grain 4570 kogels vallen in de categorie medium tot large voor kaliber. 400 grain 500 kogels zijn licht voor het kaliber. Stap over op een 450-500 grain lfn die net zo'n goede doorsnede dichtheid heeft als een 400 grain 4570 kogel en vanwege het gewicht zal hij beter penetreren. Trajectorie betekent niets voor mij. Als ik ga jagen waar schoten verder gaan dan 200 yards, blijft de 4570 thuis. Zeker, het kan het. Ik heb zelfs staal geraakt op bijna 1000 met een 4570, maar dat maakt het geen perfecte jachtpatroon voor die afstanden. In werkelijkheid is het alsof je de 475 Linebaugh vergelijkt met de 500 Linebaugh. Beide zullen ongeveer alles doden. Vooral als je zware kogels voor kaliber gebruikt en snelheid tot een secundaire zorg maakt. Ik zou ze allebei liever hebben met een zware lfn voor kaliber of een vergelijkbaar ontwerp met 1500 fps dan beide met een 300 grain jacked hp met welke snelheid dan ook. Wiskundige getallen zoals ft lbs energie doden niet. Trajectorie is een ander non-issue voor mij. Beide zijn geen platte schutters. Ik zie niet in hoe weten dat ik 7 inch moet overhouden op 300 yards een verschil maakt met weten dat ik 10 inch moet overhouden. Wat doodt is een grote kogel die een lang wondkanaal achterlaat en een dier afbreekt. Je kunt argumenten opgraven die beide bevoordelen. Ik ben geen fan van de 500 smith. Waarom? Omdat ik denk dat de wapens die smith maakte om ze te chamberen enorm en lelijk zijn. In een hendelgeweer zou het echter een zeer formidabele patroon zijn. Vooral voor iemand die niet zelf laadt. Om het in een 4570 te evenaren, moet je bijna zelf laden of betalen voor dure buffalo bore munitie. Nogmaals, geen probleem voor mij, maar het is een echt probleem. Wil je mijn echte mening? Als je echte paardenkracht wilt in een hendelgeweer, sla dan beide over en koop een 50 Alaskan. Het zal de andere twee voor de lunch opeten.
Big Horn Armory maakt een heel mooi hendelgeweer .500 S&W. Op een dag zou ik graag een van hun geweren in een ander kaliber willen hebben, maar aangezien ik al .45-70 schiet, zal ik dat waarschijnlijk niet doen. Zeer mooie geweren.

#8 ·
Ik had een Handi Rifle in 500 S&W. Het liet me niets zien om te vergelijken met mijn .45-70's. De terugslag was meer, de onderdelen kostten meer, de terugslag was meer en het traject was waardeloos. Ik laad 405 .45-70's op 1950 fps. Het doet alles wat ik kan zien en nodig heb tot 400 yards of meer. Ik heb nog nooit iets gehad dat wegliep. Ik heb een vos gemist op 400 yards, maar dat is een pilotfout. Maar ik heb vos en coyote gedood op dezelfde 400. Ik heb nog nooit een hert meer dan twee sprongen zien maken, en ik heb ze op 300 plus genomen. Ik zou een .500 misschien wel leuk vinden als T Rex mijn voordeur aan het inslaan was! Het is een pistoolpatroon, geen geweerkartets, verwacht niet dat hij zich zo gedraagt.

Boven de .500 geef ik veel meer de voorkeur aan wat ik mijn .45-70 kort noem...mijn .445 Super Magnum. Hij verslaat de .500 in kosten en terugslag. Een mooie PISTOOLpatroon die blij is in een geweer.

Pete

#9 ·
Ja, Pete hierboven en in de meeste staten zijn beide meer dan wat echt nodig is. Een goed 44 mag hendelgeweer dat 300 grain casts afvuurt, zal alles doden wat loopt. Eigenlijk is mijn favoriete hendelgeweer niet mijn 4570 of mijn 50ak. Het is een kleine marlin 94 17 inch geweer in 475 lineabaugh die Rob Applegate voor mij heeft gebouwd. Licht, handig, gemakkelijk te dragen en zelfs geladen met een 350 grain lfn op 1200 fps zal alles in de continentale VS doden. Een andere favoriet van mij die soms over het hoofd wordt gezien, is de 444. Vlakkere schietbaan dan de 4570 of 500 smith en het heeft een serieuze punch.
Ik had een Handi Rifle in 500 S&W. Het liet me niets zien om te vergelijken met mijn .45-70's. Terugslag was meer, componenten kostten meer, terugslag was meer en traject was waardeloos. Ik laad 405 .45-70's op 1950 fps. Het doet alles wat ik kan zien en nodig heb tot 400 yards of meer. Ik heb nog nooit iets zien lopen. Ik heb een vos gemist op 400 yards, maar dat is een pilootfout. Maar ik heb vos en coyote gedood op dezelfde 400. Ik heb nog nooit een hert meer dan twee sprongen zien maken, en ik heb ze op meer dan 300 genomen. Ik zou een .500 leuk vinden als T Rex mijn voordeur aan het inslaan was! Het is een pistoolpatroon, geen geweerkartets, verwacht niet dat het zich zo gedraagt.

Boven de .500 geef ik veel meer de voorkeur aan wat ik mijn .45-70 kort noem...mijn .445 Super Magnum. Het verslaat de .500 in kosten en terugslag. Een mooie PISTOOLpatroon die blij is in een geweer.

Pete

#11 ·
Ik heb twee TC Encore's in een 23" MGM Heavy fabrieksvaten in 444 Marlin en 500 Linebaugh. Ik laad ze langzaam op omdat ik een paar jaar geleden een beroerte heb gehad. De 444 Marlin is een 300gr fn gc over 2400/tuft dacron die gemiddeld 1624 fps gaat. De 500L is een 460gr lfn gc over hs-6 die gemiddeld 1235 fps gaat. Ze zijn geweldig voor herten en zwarte beren.

Ik heb een 45-70 handi geweer maar ik gebruik het niet. Ik heb herten gedood met de 45-70 maar......het was gewoon niet voor mij. Het is mijn "leen" geweer. Ik geef de man zelfs munitie, 405gr fn gegoten die 1300+/-fps gaat (kan me de poederlading niet herinneren).

#13 ·
Het ziet eruit als veel plezier, maar wat is er gebeurd met de .450 Marlin? Ik dacht dat het de .45-70 alles zou geven wat het aankon, qua verkoop dan.

#14 ·
Ik heb nooit begrepen waarom de 450 Marlin niet beter aansloeg. Ik heb er zelf nooit een gehad, maar mijn maat, die meer vergeten is dan de meesten van ons weten, heeft er een en is er dol op. Voor iemand die geen herlader is, geeft het je een flinke vermogensverhoging ten opzichte van de 4570 en wat ik er prettig aan vind, is dat het een stuk makkelijker is om patronen in de laadpoort van een Marlin te duwen. Gezond verstand zegt dat het een diepe snee in de verkoop van de 4570 had moeten veroorzaken, maar ik denk dat het gewoon de nostalgie niet vervangt.

#15 ·
Ik heb nooit begrepen waarom de 450 marlin niet beter aansloeg. Ik heb er zelf nooit een gehad, maar mijn maat die meer vergeten is dan de meesten van ons weten, heeft er een en is er dol op. Voor iemand die niet zelf herlaadt, geeft het een flinke vermogensverhoging ten opzichte van de 4570 en wat ik er fijn aan vind, is dat het een stuk makkelijker is om patronen in de laadpoort van een marlin te duwen. Gezond verstand zegt dat het een diepe snee in de verkoop van de 4570 had moeten veroorzaken, maar ik denk dat het gewoon geen nostalgie vervangt
Ik gok dat het de riem is. :confused:

Hefboomacties hebben geen riem nodig!!!!

Mijn 2 cent.

Ik heb geen 450 marlin maar ik herlaad wel. Ik heb een 45-70 handi en die kan trapdoor-ladingen aan.

#16 ·
Om geen ruzie te beginnen, maar ik zou het NOOIT kunnen begrijpen om een kanon te kopen en het dan te laden tot de status van een speelgoedpistool. Ik kan ook niet begrijpen om een 45 cal "wat dan ook" te gebruiken om herten te schieten. Ik heb een groeiend gezin gevoed door herten te schieten met een 22 LR en later een 17 FB, verschillende 22 cal center-fires en de meeste andere kalibers tot 30 cal.

Het laatste hert dat ik schoot was met een 12 GAFH en een 800+ gr "raket", in feite om de resultaten te testen van een ≈2 oz brok lood met een diameter van ≈3/4". Het veegde in feite alle "goede etenswaren" weg. Ik redde de achterkwartieren en een deel van de riemen. De kogel raakte het schouderblad en gebruikte het als een snij-/slaanhamer om het grootste deel van de voorkant te vernietigen of te verscheuren... de kop en nek tot aan de schouderverbinding hingen aan een paar stukjes huid.

Het BEANTWOORDDE echter mijn vraag.

Ik word ook een beetje moe van "dit VS dat"... een zekere manier om de pot te roeren en niets van veel waarde toe te voegen, behalve de onvermijdelijke "appels vs. sinaasappels" en meer toepasselijk "kumquats vs. dolfijnen".

Ik weet dat dit "vs.", "appels en kikkerbillen" deel uitmaakt van forums en ons mannen, maar ik denk dat het veel beter zou zijn om gewoon de gegevens te plaatsen voor een bepaalde schutter/lading die je hebt/leuk vindt en de vergelijkingen weg te laten... dat kan ik zelf.

Aan de lichtere kant heb ik een Browning 450 Marlin BLR die ik erg leuk vind, voornamelijk omdat ik hem kan laden tot magnumdrukken, net als een 300 of 458 WM. De 450 Marlin kreeg een hoop slechte pers van idioten die zichzelf schrijvers noemen en toen kwamen de RE-Pete's in actie met hun zinloze onzin en de 45-70'ers gingen helemaal ****** met hun "passievrucht vs. aap" vergelijking... je kunt altijd een leugen doden, maar je kunt NOOIT een halve waarheid doden... dat is precies wat er gebeurde met de 450 M hendelgeweren. Het laat gewoon zien hoe naïef wij schutters zijn.

Ik heb een dozijn 45-50 cal geweren/hendelgeweren/SS in 45-70, 458 American, 458 Lott, 50-70, 50-90's en wildcat 50 cal met lopen van 22 tot 34"... ik WEET er wel iets van, maar ik garandeer dat ik elke keer als ik praat over welke ballistiek een bepaald geweer produceert, een hoop argumenten krijg waarom ik niet weet waar ik het over heb... dus ik plaats niet veel van mijn gegevens... die BS die voortkomt uit het proberen om iemand iets te leren, is de kaarsen gewoon NIET waard.

En NU ben ik bezig met een paar 444 M en 458 Lott wildcat-waanvoorstellingen voor mijn Marlin 336 die ZEKER een paar klappen zullen veroorzaken als ik ooit mijn resultaten post... of er zal GEEN interesse zijn omdat BEIDE meer terugslag zullen hebben dan de meeste hendel-schutters willen verwerken. Oh, nou... C'est La vie.

Goede jacht

#18 ·
Om geen ruzie te beginnen, maar ik kon het NOOIT begrijpen om een kanon te kopen en het dan te laden tot een knalvuurwapen-status. Ik kan ook niet begrijpen om een .45 kaliber "wat dan ook" te gebruiken om herten te schieten. Ik voedde een groeiend gezin door herten te schieten met een .22 LR en later een .17 FB, verschillende .22 kaliber center-fires en de meeste andere kalibers tot .30 kaliber.

Het laatste hert dat ik schoot was met een 12 GAFH en een 800+ gr "raket", in principe om de resultaten te testen van een ≈2 oz brok lood met een diameter van ≈3/4". Het veegde in feite alle "goede etenswaren" weg. Ik redde de achterkwartieren en een deel van de riemen. De kogel raakte de schouderblad en gebruikte het als een snij-/slaanhamer om het grootste deel van de voorkant te vernietigen of te scheuren... de kop en nek tot aan de schouderverbinding hingen nog vast aan een paar stukjes huid.

Het BEANTWOORDDE echter mijn vraag.

Ik word ook een beetje moe van "dit VS dat"... een zekere manier om de pot te roeren en niets van veel waarde toe te voegen, behalve de onvermijdelijke "appels vs. sinaasappels" en meer toepasselijk "kumquats vs. dolfijnen".

Ik weet dat dit "vs" is, "appels en kikkerbillen" is een integraal onderdeel van forums en ons mannen, maar ik denk dat het veel beter zou zijn om gewoon de gegevens te plaatsen voor een bepaalde schutter/lading die je hebt/leuk vindt en de vergelijkingen weg te laten... dat kan ik zelf doen.

Aan de lichtere kant heb ik een Browning 450 Marlin BLR die ik erg leuk vind, voornamelijk omdat ik hem op magnumdrukken kan laden, net als een 300 of 458 WM. De 450 Marlin kreeg een hoop slechte pers van idioten die zichzelf schrijvers noemen en toen kwamen de RE-Pete's in actie met hun zinloze onzin en de 45-70'ers werden totaal ****** met hun "passievrucht vs. aap"-vergelijking... je kunt altijd een leugen doden, maar je kunt NOOIT een halve waarheid doden... wat er precies gebeurde met de 450 M hendelgeweren. Het laat gewoon zien hoe goedgelovig wij schutters zijn.

Ik heb een dozijn 45-50 kaliber geweren/hendelgeweren/SS in 45-70, 458 American, 458 Lott, 50-70, 50-90's en wildcat 50 kalibers met lopen van 22 tot 34"... ik WEET er wel iets van, maar ik garandeer dat ik elke keer als ik praat over welke ballistiek een bepaald geweer produceert, een hoop argumenten krijg waarom ik niet weet waar ik het over heb... dus ik plaats niet veel van mijn gegevens... die BS die voortkomt uit het proberen om iemand iets te leren, is de kaarsen gewoon NIET waard.

En NU ben ik bezig met een paar 444 M en 458 Lott wildcat-waanvoorstellingen voor mijn Marlin 336 die ZEKER een paar klappen zullen veroorzaken als ik ooit mijn resultaten post... of er zal GEEN interesse zijn omdat BEIDE meer terugslag zullen hebben dan de meeste hendelgeweerschutters willen verdragen. Oh, nou... C'est La vie.

Goed jagen
Nou... de reden dat ik een .45-70 kocht... en hem laad tot trapdoor-niveaus is... gegoten kogels. Ik kan de energieniveaus verhogen met zwaardere kogels, bij gegoten kogel snelheden, zonder gaschecks of andere trucs te hoeven hebben... en toch, als ik echt de thump-factor nodig had... is mantel een optie.

Opgroeiend in de tijd dat .30-06 werd beschouwd als de "midden" patroon... denk ik dat 2500 ft lbs. het middenenergieniveau is (wat het natuurlijk niet is, aangezien .460 Wby op 10.000 komt, maar je weet wat ik zeg....30-06 was de "standaard")... Ik kan daar dichtbij komen met gegoten in .45-70 en plain base.

Met .30 kaliber geweren en gegoten... zijn ze voor het grootste deel allemaal beperkt tot .30-30 niveaus... en nou... ik heb een .30-30, LOL! Mantel is nodig voor de prestatieniveaus die die geweren in de eerste plaats beroemd maakten. (Experimenten met papierplakken en linotype niet meegerekend).

Maar zeker, het is 100% mogelijk om eten op tafel te zetten en herten te doden met .22 LR als men weet wat men doet. In het ergste geval... 5 of 10 .22 LR zouden hetzelfde effect moeten hebben als hetzelfde aantal kleine hagelkorrels. (Hoewel ik weet dat dat natuurlijk niet is wat je bedoelde.)

Wat betreft de oorspronkelijke vraag... Ik merkte net dat .500 S&W en .45-70 elkaar overlappen op het energieniveau, maar de drukniveaus en diameter zijn verschillend. Dus... wilde ik de gedachten en ervaringen van anderen horen.

Ik ben altijd te vinden voor het leren van iets nieuws over deze dingen, en vaak weten anderen dingen en hebben ze perspectieven die ik misschien niet heb. Dus het is allemaal goed voor mij. :)

#17 ·
Dit is het soort draad waar wapenliefhebbers voor leven. Een discussie over de voor- en nadelen van alles. Het grootste voordeel dat ik zie voor de 500 is dat je er herten mee kunt jagen in de shotgun zone van mi. en vele andere staten ook. Ik heb een 500 en munitie is te duur. Ik herlaad niet zelf, 45-70 munitie is goedkoper, maar ik kan niet mijn achterdeur uitstappen en er een hert mee neerschieten.

#19 ·
Het probleem met internet is dat het vol zit met verkeerde informatie, desinformatie en totale "troep". Jij/ik/IEDEREEN kan kersen plukken en "een punt bewijzen", of het nu geldig is of niet. "Het vergelijken" van energiewaarden die online of op andere plaatsen te vinden zijn, is als het vergelijken van een Ford met een Chevy met een Dodge met een Ferrari...ALLES kan worden opgesmukt en gezegd worden "iets GEWELDS" te zijn.

Ik/JIJ/IEDEREEN kan hun schutters laden met ELKE gewenste snelheid/energie (binnen de veiligheidslimieten) en ELKE schutter gelijkstellen aan een andere....MAAR...je moet alle verschillende factoren begrijpen om nuttige informatie te krijgen/hebben. Ik doe het de hele tijd om een specifieke lading te ontwikkelen voor een specifiek geweer om OPTIMAAL ballistisch potentieel te krijgen.

EN iedereen begint meestal appels met kikkerbillen te vergelijken vanaf het begin.

Het concept van "vlak schieten" is slechts een "imaginair construct" in hun gedachten en natuurlijk VERGELIJKT NIEMAND PUNTIGE KOGELS MET PUNTIGE KOGELS", vooral in grote kaliber blasters...het zijn meestal FP's of RN's omdat ze "HARDER RAKEN"...een ZEER ARGUMENTATIEF onderwerp met meestal SUBJECTIEVE argumenten...ik heb weinig daadwerkelijk wetenschappelijk ontwikkelde gegevens gezien...maar hey, als het voor jou werkt en je beest doodt, dan was wat je gebruikte succesvol...blijf het doen. De regenboogtraject van een 45-70 is allesbehalve vlak schieten als je het hebt over een bereik van meer dan ongeveer 50 meter.

Ik ben al heel lang in dit spel en ik ben HIER NIET om te verdedigen of te kleineren...Ik wou dat mensen de dingen met een kritischer oog zouden bekijken en een paar specifiekere vragen zouden STELLEN of de "troep" op het forum niet letterlijk zouden nemen.

Hefboomgeweren hebben een ingebouwde lengtelimiet, behalve voor de weinigen die een beetje "wildcatten". Mijn marlin kan 2,75" COAL aan, wat betekent dat ik puntige kogels KAN gebruiken en GEEN hulsvolume verlies...en mijn kamer is NIET FABRIEK...Ik garandeer dat ik ballistische eigenschappen kan krijgen die ver boven een 444 M liggen en het 45 kaliber zal het nog beter doen...bij DEZELFDE DRUKLIMIETEN.

Een paar "mods" die gemakkelijk en veilig kunnen worden gedaan, kunnen het ballistische potentieel enorm vergroten...je moet gewoon buiten de gebruikelijke kaders denken...maar je MOET DENKEN...

OF NIET...het is JOUW SPEELGOED en jouw jacht. Doe wat je denkt dat het beste voor JOU is.

Goed jacht

#23 ·
Ik denk dat ik "een van die jongens" ben die patronen downloaden. Ik heb een paar jaar geleden een beroerte gehad en daardoor kan ik mijn rechterarm/been niet meer gebruiken. Ik gebruik mijn 444 Marlin (TC Encore/23" MGM loop) en 300gr fn gc (saeco) met 2400 en een plukje dacron dat gemiddeld 1624 fps haalt. Het doodt herten en dat is wat ik wil. Het 45-70 handi geweer en een 405gr fn met een lichte lading h4198 haalt gemiddeld 1304 fps. Het zal ook herten doden, maar ik ben geen 45-70 man. De 500 linebaugh (tc encore/ 23" mgm loop) en 450gr lfn gc en wat hs-6 haalt gemiddeld 1235 fps. Ik heb maar één hert gedood, maar het was meteen dood (38 yards). De 30-40 krag (1898 spr armory bubbasized) en 165gr ranch dog met h4198 haalt gemiddeld 1930 fps en het zal herten doden. Mijn verste schot op een gegoten kogel (30-40 krag) is 173 yards en de hert was drt. Elk hert dat ik heb geschoten ging er door en door, schouder of achter de schouder. Deze patronen schoppen ongeveer net zo hard als een 30-30 en 170gr fabriekslading, de 500l is de uitzondering op de regel, het schopt ongeveer net zo hard als een 30-06 met een 150gr fabriekslading. Oh....ik vergat mijn ruger sbh in 44 mag. Ik neem een 44spl en laad hem met 255gr keith en wat unique (skeeter load) met ongeveer 800-850fps en het zal ook herten doden.

Mijn volgende twee geweren zijn een 9.3x57 in husky m46 en 35x30/30 (jes zal het doen http://www.35caliber.com/8.html ) in win m94. Ze zullen beide worden gedownload naar ongeveer 1800 +/- fps. De 9.3 zal 280gr fn gc zijn en de 35 zal 200ish fn gc zijn.

Ik was vroeger "een van die jongens" die meer snelheid aanbaden. Nu haal ik gewoon mijn schouders op en zeg ik: "Het komt er wel... uiteindelijk." :tango_face_wink:

#24 ·
Ik denk dat ik "een van die jongens" ben die patronen downloaden. Ik heb een paar jaar geleden een beroerte gehad en daardoor kon ik mijn rechterarm/been niet meer gebruiken. Ik gebruik mijn 444 marlin (tc encore/23" MGM loop) en 300gr fn gc (saeco) met 2400 en een plukje dacron dat gemiddeld 1624fps haalt. Het doodt herten en dat is wat ik wil. Het 45-70 handi geweer en een 405gr fn met een lichte lading h4198 haalt gemiddeld 1304fps. Het doodt ook herten, maar ik ben geen 45-70 man. De 500 linebaugh (tc encore/ 23" MGM loop) en 450gr lfn gc en wat hs-6 haalt gemiddeld 1235fps. Ik heb maar één hinde gedood, maar die was meteen dood (38 yards). De 30-40 krag (1898 spr armory bubbasized) en 165gr ranch dog met h4198 haalt gemiddeld 1930fps en het doodt herten. Mijn verste schot op een gegoten kogel (30-40 krag) is 173 yards en de hinde was drt. Elk hert dat ik heb geschoten ging er door en door, schouder of achter de schouder. Deze patronen schoppen ongeveer net zo hard als een 30-30 en 170gr fabriekslading, de 500L is de uitzondering op de regel, die schopt ongeveer net zo hard als een 30-06 met 150gr fabriekslading. Oh....ik vergat mijn ruger sbh in 44 mag. Ik neem een 44spl en laad hem met 255gr keith en wat unique (skeeter lading) met ongeveer 800-850fps en het doodt ook herten.

Mijn volgende twee geweren zijn een 9.3x57 in husky m46 en 35x30/30 (jes zal het doen http://www.35caliber.com/8.html) in win m94. Ze worden beide gedownload naar ongeveer 1800+/- fps. De 9.3 wordt 280gr fn gc en de 35 wordt 200ish fn gc.

Ik was vroeger "een van die jongens" die meer snelheid aanbaden. Nu haal ik gewoon mijn schouders op en zeg: "Het komt er wel... uiteindelijk." :tango_face_wink:
Ja, dat zie ik.

Ik verdeel patronen in twee basisgroepen.

Momentum patronen en snelheid patronen.

De momentum patronen zijn de lage, langzame, zware... .45-70 bijvoorbeeld, meestal rechte wand en komen uit de zwartkruitdagen.

Snelheid patronen zijn de lichte, snelle, bijvoorbeeld .30-06, 7.62x54r, 7.92x57, etc. In principe alle bottleneck, rookloze patronen.

We kennen allemaal de afwegingen van elk in dit forum, ongetwijfeld, evenals de geschiedenis van hoe elk tot stand is gekomen.

Voor niet-gevechtsgebruik, waar ik zeker kan zijn van het bereik of het goed kan inschatten en de lading ken... ben ik een grote fan van de momentumgroep, omdat ik graag mijn eigen kogels giet.

Voor "serieus sociaal werk", of waar een lange, vlakke point blank range nodig is, neig ik natuurlijk de andere kant op.

Paarden voor de koers, natuurlijk.

Om eerlijk te zijn, voor de meeste jacht met korte afstanden, geloof ik dat een 12 gauge shotgun met slugs of 6's, afhankelijk van wat je zoekt, de overgrote meerderheid van de situaties zal dekken... maar natuurlijk moet je genoeg jager zijn om dichtbij te komen.

Voor al het andere zijn er die nieuwe flitsende bottleneck patronen. (LOL!) :)

#28 ·
Mijn 2 cent.

Ik bezat een Handi in de 500 S&W, ik heb nog nooit een 45-70 bezeten. Ik weet het, schaam me. Ik heb ook een 445 SuperMag geweer en een 44 Mag Handi gehad, die veel beter geschikt zijn voor gebruik in een karabijn. De 357/358 is naar mijn mening zelfs nog beter vanwege een grotere selectie kogels.

De meeste voordelen van de 45-70 in een geweer ten opzichte van de 500 SW zijn al behandeld in eerdere berichten.

Ik denk dat het grootste voordeel van de 45-70 de veelzijdigheid en de kosten zijn.
Het kan van mild tot wild worden geladen. Aan de wilde kant kan het jou en het doelwit pijn doen, net als een 500 SW.
45-70 heeft een veel betere kogelselectie en een betere commerciële beschikbaarheid van munitie.
45-70 is verkrijgbaar in veel meer platforms, enkelschots, hendelgeweren, grendelgeweren en revolvers. Waarom iemand er een in een revolver in een van beide patronen zou willen houden als ze de trekker overhalen, gaat mijn pet te boven, maar ieder zijn eigen.

Terugkijkend zou ik waarschijnlijk de 45-70 route zijn gegaan in plaats van de 500 SW als ik het toen had geweten. Maar ik mocht er toch een tijdje mee spelen en heb het zelfs een hertenjachtseizoen gebruikt. Het is veel meer dan je nodig hebt voor een Midwest-witte staart.

#29 ·
45-70/500 sw

ik laad mijn 45-70's met een 405 gr FP of een 500 gr RN/FP gegoten kogel tot 1300 fps en 1250 fps en schiet ze in mijn Rem rolling block en of een 1873 Springfield SRC. Ik laad mijn 450 Marlin met een Barnes 300 gr SSP kogel tot 1900 fps en schiet hem in mijn NEF Handi geweer. In mijn 458 SOCOM laad ik de Barnes 300 gr SSP tot 1800 fps en schiet hem in mijn DPMS 458 SOCOM AR 15. In mijn 500 S & W laad ik een 465 gr RN/FP gegoten kogel op 1250 fps en schiet hem in mijn Handi Rifle. Al deze geweren, met uitzondering van de Rem rolling block, worden door mij gebruikt bij het jagen op herten vanuit een grondblind hier in de bossen van NC. Zeer dodelijke combinaties. Werkt voor mij. Het is niet nodig om 45-70 of 500 S & W te hotrodden... daar is de 450 Marlin voor. Ik vind het heerlijk om de klap van de kogel te horen als hij een witstaarthert raakt. JimP.

#35 ·
Haal gewoon een 4570 Ruger #1. Ik had een 4570 en een 458 #1 en er was niet veel verschil tussen wat ik veilig in de 4570 had opgebouwd en de afgezwakte fabriek 458's. Marlin kan ook een aantal serieuze ladingen aan, maar het komt op een punt dat de hendel vanzelf open wil en hoewel er geen andere druktekens zijn, maakt me dat een beetje nerveus. Wil je iets verwoestends zien op wild (en waterkruiken), haal dan een 50 ak. Dat is een dreun aan beide kanten. Vol vermogen maakt het schieten met mijn #1 458 met fabrieksammunitie tot plinken.
Of, pons je 45-70 uit naar 450 nitro express 3.25" van hot rodding naar nhra top fuel voor $200.

#33 ·
Heb 500s&w (& 460sw) altijd beschouwd als meer geschikte geweerkalibers, maar heb zelf maar één .500sw, in een revolver.

Maar ook 4570 in hetzelfde pistool, plus een hendelgeweer. Natuurlijk kan in een 3-inch cilinder BFR bijna net zo'n grote kogel worden gebruikt als gewenst. Het lijkt erop dat er over het algemeen een betere penetratie zou zijn van .458 zware kogels.

Ook heb ik Corbon 500sw high vel in een revolver slechts ÉÉN keer afgevuurd, nooit meer. Heb 540g in BFR 4570 gedownload en het was geweldig.

Heb low vel 400-600g in 50ae revolver zelf geladen, wil echt niet meer dan dat schieten, maar zal wel meer experimenteren met 500sw.

Wondkanaal in 500 gegoten kogel groter dan .458 natuurlijk in elk pistool. Denk niet dat een vlakke baan het punt is met beide. Maar ja, qua nauwkeurigheid!

#37 ·
Natuurlijk heb ik veel nagedacht over de 50ak, dat zou leuk zijn. Maar ik geniet echt niet alleen van de 458's, maar vooral ook van de 4570. En voor beide, zoals anderen al hebben gezegd, een grote verscheidenheid aan betaalbare kogels en nog steeds deals te sluiten.

Ik heb maar ongeveer 700 of zo vijftig kaliber kogels op voorraad, maar veel meer 458's, een paar stijlen ben ik nog niet eens aan het experimenteren toegekomen. Ik moet mijn eigen kogels gieten, ik heb een paar mallen maar nog niet.