Ik denk dat ik "een van die jongens" ben die patronen downloaden. Ik heb een paar jaar geleden een beroerte gehad en daardoor kon ik mijn rechterarm/been niet meer gebruiken. Ik gebruik mijn 444 marlin (tc encore/23" MGM loop) en 300gr fn gc (saeco) met 2400 en een plukje dacron dat gemiddeld 1624fps haalt. Het doodt herten en dat is wat ik wil. Het 45-70 handi geweer en een 405gr fn met een lichte lading h4198 haalt gemiddeld 1304fps. Het doodt ook herten, maar ik ben geen 45-70 man. De 500 linebaugh (tc encore/ 23" MGM loop) en 450gr lfn gc en wat hs-6 haalt gemiddeld 1235fps. Ik heb maar één hinde gedood, maar die was meteen dood (38 yards). De 30-40 krag (1898 spr armory bubbasized) en 165gr ranch dog met h4198 haalt gemiddeld 1930fps en het doodt herten. Mijn verste schot op een gegoten kogel (30-40 krag) is 173 yards en de hinde was drt. Elk hert dat ik heb geschoten ging er door en door, schouder of achter de schouder. Deze patronen schoppen ongeveer net zo hard als een 30-30 en 170gr fabriekslading, de 500L is de uitzondering op de regel, die schopt ongeveer net zo hard als een 30-06 met 150gr fabriekslading. Oh....ik vergat mijn ruger sbh in 44 mag. Ik neem een 44spl en laad hem met 255gr keith en wat unique (skeeter lading) met ongeveer 800-850fps en het doodt ook herten.
Mijn volgende twee geweren zijn een 9.3x57 in husky m46 en 35x30/30 (jes zal het doen
http://www.35caliber.com/8.html) in win m94. Ze worden beide gedownload naar ongeveer 1800+/- fps. De 9.3 wordt 280gr fn gc en de 35 wordt 200ish fn gc.
Ik was vroeger "een van die jongens" die meer snelheid aanbaden. Nu haal ik gewoon mijn schouders op en zeg: "Het komt er wel... uiteindelijk." :tango_face_wink:
Ja, dat zie ik.
Ik verdeel patronen in twee basisgroepen.
Momentum patronen en snelheid patronen.
De momentum patronen zijn de lage, langzame, zware... .45-70 bijvoorbeeld, meestal rechte wand en komen uit de zwartkruitdagen.
Snelheid patronen zijn de lichte, snelle, bijvoorbeeld .30-06, 7.62x54r, 7.92x57, etc. In principe alle bottleneck, rookloze patronen.
We kennen allemaal de afwegingen van elk in dit forum, ongetwijfeld, evenals de geschiedenis van hoe elk tot stand is gekomen.
Voor niet-gevechtsgebruik, waar ik zeker kan zijn van het bereik of het goed kan inschatten en de lading ken... ben ik een grote fan van de momentumgroep, omdat ik graag mijn eigen kogels giet.
Voor "serieus sociaal werk", of waar een lange, vlakke point blank range nodig is, neig ik natuurlijk de andere kant op.
Paarden voor de koers, natuurlijk.
Om eerlijk te zijn, voor de meeste jacht met korte afstanden, geloof ik dat een 12 gauge shotgun met slugs of 6's, afhankelijk van wat je zoekt, de overgrote meerderheid van de situaties zal dekken... maar natuurlijk moet je genoeg jager zijn om dichtbij te komen.
Voor al het andere zijn er die nieuwe flitsende bottleneck patronen. (LOL!)