Graybeard Outdoors banner

Oude H&R Frame Demontage modellen 1900, 1905, 1908 en 1915 (denk ik!!)

36K views 26 replies 11 participants last post by  Welaxs  
#1 ·
Ik besloot dat ik een kalkoen wilde doden met dit oude geweer. Ik heb ermee gejaagd toen ik een kind was, veel korhoenders, fazanten en een paar eenden ermee gedood, en mijn vader doodde er in 1996 een mannetjeskalkoen mee. We riepen hem dichtbij en hij schoot hem met gewone 2¾ #6 patronen met hoge basis, hij zou er geen magnum in schieten! :D Het heeft een volledige choke die Federal aanbeveelt voor hun Flitecontrol-munitie, dus ik besloot het te proberen, maar nadat ik het geweer terugkreeg van mijn oom die het had verworven na de dood van mijn vader, vond ik het vol met ongeveer 100 jaar vuil, dus ik demonteerde het om het schoon te maken, de stalen trekkerbeugel heeft maar één pen erin die ook het trekkerscharnier is, geen onderste voorpen zoals bij nieuwere H&R's. De grote spiraalveer is de hoofdveer of hamerveer en is moeilijk te verwijderen als het verkeerd wordt gedaan (wat ik achteraf heb geleerd!! ::)), als je de hamer spant, moet je een gat vinden in de achterkant van de hoofdveergroef (onderdeel 56 op de 1900 onderdelentekening), het gat op de mijne zat vol vuil, net als de rest van de actie en waarom ik besloot om het überhaupt schoon te maken voordat ik ermee schiet, dus ik zag het niet, had wel moeten bedenken dat de inkeping ergens voor was, maar achteraf is men altijd wijzer!! Ik heb een gele paperclip in het gat gestoken ter verduidelijking, je spant de hamer en houdt de hamer helemaal terug, steekt een pen in het gat, dan kan de hamer worden neergelaten en de veer wordt voorgespannen op zijn plaats gehouden en kan worden verwijderd voor demontage. Pinnen zijn glad, dus ze kunnen van beide kanten worden verwijderd.

Ik hoop dat dit iemand helpt,

Tim

http://www.gunpartscorp.com/Manufacturers/HarringtonRichardson-33274/Shotguns-36451/1900-40868.htm

Attachments

#2 ·
Tim,

Ik heb de ontvanger uit 1900, kaliber 28, in mijn werkplaats staan. Het is het oude geweer van de grootvader van mijn beste vriend en ik ben bezig met het opknappen van het meubilair zodat hij een mooie wandhanger kan hebben. Je hebt me aan het denken gezet over het bewerken van de ijzeren onderdelen en hem misschien een bruikbaar vuurwapen terug te geven. Het geweer is waarschijnlijk al 30 jaar niet meer afgevuurd, we zullen zien hoe dit gaat. Trouwens, ik wist niet dat H&R in 1900 camouflagegeweren aanbood. ;)

BB

#3 ·
;D ;D Papa heeft het geverfd en er een vizier op gezet voor de kalkoenjacht, gewoon een sleufschroef in het schroefgat van de slagpin, maar het werkte. Hij heeft ook een riembevestiging aan de loop gesoldeerd die ik ga gebruiken. Ik heb het voorste kraalbevestigingsgat uitgeboord om er een Firesight op te monteren, de kamer geboord met een enkel blind gat om een Williams WGRS te monteren, ik heb een bestelling geplaatst bij MCK Tool voor een 6-48 plugtap om beide gaten te tappen, dan monteer ik beide vizieren met Black Max 380 Loctite of epoxy en de enkele schroeven. Het wordt matzwart geverfd als ik klaar ben, ik zal een foto plaatsen.

Tim

http://www.brownells.com/gunsmith-t.../general-gunsmith-tools/thread-locking-liquids/black-max-adhesive-prod6139.aspx

#6 ·
Ik heb de loop getapt en de vizierschroef bijgesneden zodat deze gelijk ligt met de boring, dat was een echt trial-and-error project!! :-X De kolf moet gerepareerd worden, heeft verschillende scheuren in het polsgedeelte die gelijmd moesten worden, dat heb ik gisteren gedaan, zal morgen wat schuren en dan schilderen, zou over een dag of twee klaar moeten zijn voor foto's en schieten. ;)

thx,

Tim

#8 ·
Erg mooi, de bezienswaardigheden zien er perfect uit voor een kalkoengeweer. De lak is ook mooi gedaan. Heb je geprobeerd om camouflage te maken met wat gebladerte van waar je jaagt? Dat kan heel goed uitpakken, ik heb het al eerder gedaan op synthetische geweren, omdat ik niet zo van volledig zwarte geweren houd.

#9 ·
De 1900 van mijn vrienden moet het standaardmodel zijn geweest, er zat geen schouderstuk op. ::)

#10 ·
Bedankt jongens, ik dacht erover om nog wat camouflagekleuren toe te voegen, maar voorlopig wil ik er gewoon voor zorgen dat het eerst goed schiet, misschien "aanpassen" ik het later. De pad is een Uncle Mike's die ik jaren geleden kocht, er zat al wat camouflageverf op, vertoonde geen tekenen van afbrokkelen of afbladderen en het paste goed. ;)

Tim

#11 ·
Naast mijn probleem met mijn H&R model 48 heb ik ook een model 1900.

Het is een geweldige shotgun, en als ik erachter kon komen hoe ik de actie kon aanscherpen, zou ik hem veel vaker gebruiken. De blauwe afwerking is helemaal weg, de voorste greep is afgebroken en ziet er gerafeld uit, de kolf is gebarsten, maar hij gaat altijd af, zelfs nadat hij vorig jaar bij een kano-ongeluk in een kreek is gedumpt. Het enige probleem dat ik ermee heb gehad, is dat de extractor niet altijd werkt (hij is een beetje roestig geworden nadat hij in de kreek viel en wat WD40 lost het altijd op).

Ik had hem vorig jaar op de camping om kleiduiven te schieten en ik was verbaasd hoe ver ik ze met deze shotgun kon kapotschieten.

#12 ·
Voeg een shim toe aan de scharnierpen. Ik heb de mijne voor het eerst ge-shimmed toen ik als kind 50 jaar geleden was, met messing shim stock. Pa had er een die leek op een pop-can shim nadat hij hem voor zijn kalkoen had gebruikt. Ik heb de shim net vervangen met 0,004" stalen shim stock die ik gebruik voor het passen van de loop. Ik heb gewoon een wikkel om de scharnierpen gedaan en hij vergrendelt weer als nieuw. Je kunt een permanente shim maken door de informatie over het passen van de loop in de FAQ's te volgen, de informatie over de grendel is hier niet van toepassing omdat deze oude wapens een andere grendelconstructie hebben, maar je kunt hem prima vastzetten.

De mijne had verschillende scheuren in de kolf, ik heb ze gewoon uit elkaar gewrikt en waterdichte houtlijm erin gebruikt, door deze met een vel papier en mijn vingers in de scheuren te dwingen, vervolgens de wig verwijderd en het overtollige afgeveegd, vervolgens de kolf met verschillende wikkelingen touw omwikkeld om hem strak samen te klemmen.

Tim

#27 ·
Voeg een shim toe aan de scharnierpen, ik heb de mijne voor het eerst ge-shimd toen ik als kind ongeveer 50 jaar geleden was, met messing shim-materiaal, pa had er een shim in zitten die leek op een frisdrankblikje nadat hij het voor zijn kalkoen had gebruikt. Ik heb de shim net vervangen met 0,004" stalen shim-materiaal dat ik gebruik voor het passen van de loop, ik heb gewoon een wikkel om de scharnierpen gedaan en hij vergrendelt weer als nieuw. Je kunt een permanente shim maken door de informatie over het passen van de loop in de FAQ's te volgen, de informatie over de grendel is hier niet van toepassing omdat deze oude geweren een andere grendelconstructie hebben, maar je kunt hem prima vastdraaien.

De mijne had verschillende scheuren in de kolf, ik heb ze gewoon uit elkaar gewrikt en waterdichte houtlijm erin gedaan, door deze met een vel papier en mijn vingers in de scheuren te dwingen, vervolgens de wig verwijderd en het overtollige afgeveegd, vervolgens de kolf omwikkeld met verschillende wikkelingen touw om hem stevig vast te klemmen.

Tim
Beste beheerder, ik heb een Harringrhon en Richardson 1908 enkelschots gevonden, ik weet niet of het een 12ga. is. Sindsdien heb ik hem al 5 decennia bewaard, schoongemaakt en geolied, nog steeds in goede staat. Ik wil gewoon de houten handgreep snijden, geen idee van de afmetingen enzovoort. Kan iemand in uw lid me helpen een catalogus te vinden?

Bedankt en meer kracht voor uw groep.
Welaxs uit de Filipijnen
09564789557

#13 ·
Hé Tim, goed gedaan met het oude pistool. Ik hoop dat dit niet te veel afdwaalt, maar ik denk dat als iemand kan helpen, jij het wel bent. Hier is mijn vraag: ik heb een oude H&R met zeer goede tot uitstekende behuizingskleuren en aan de zijkant staat: Harrington & Richardson Firearms Worcester Massechusetts Feb27 1900. Is dit een model 1900 of heeft het een ander modelnummer? Ik wil het graag weten, want het is ook verlengd voor "match" schieten en heeft een paar echt lelijke gaten voor een richtkijkerbevestiging direct boven de kamer en ik zou graag willen kijken of ik een andere loop kan vinden en ik moet weten waar ik naar op zoek ben. Ook geen ingewanden in de voorkant, want die zijn verwijderd toen een "genie" er een nieuwere .357 loop heel slecht in monteerde en ze eruit haalde en hem uitboorde voor een vooreindschroef. Mijn actie is aan de achterkant niet afgerond zoals die van jou, maar ziet er verder wel zo uit. Sorry voor het gezwets en alle hulp die je kunt geven wordt zeer gewaardeerd, Bubba.

#15 ·
Bedankt voor de hulp. Voor zover ik uit beschrijvingen kan opmaken, is het mod. 1908 en verrassing, verrassing, ze laten zien dat lopen beschikbaar zijn. Sorry voor de verwarrende beschrijving, wat ik bedoelde is dat de zijkanten van de actie helemaal tot aan de kolf plat zijn en niet afgerond bij de greep. Nogmaals bedankt en een goede dag, vriend, bubba.

Trouwens, de 357 loop is al lang weg! Met al het slijpen, shimmen en geknoei dat er gebeurde, zou ik er niet eens mee geschoten hebben, zelfs als het niet op een bijna 100 jaar oude shotgun zou zitten.

#16 ·
Klinkt als de mijne, de platte kanten eindigen ongeveer ¼" van de kolf en gaan over in rond waar het de kolf raakt, ik hoop dat je het weer aan het schieten krijgt, maar ik ben eerlijk, die gebruikte lopen zijn niet veel goedkoper dan de kosten van een complete nieuwe Pardner!! :D

#17 ·
+1 op die prijzen. Wat vinden jullie van het kopen van een goedkope 20ga loop voor een blanco en het verkleinen naar een kleiner kaliber? Heb genoeg 20's met laag messing om mee te spelen. Vraag me gewoon af. Zelfs als je gelijk hebt over de prijs, spreekt iets van de oude me aan. Nogmaals bedankt voor al je hulp, bubba.

#20 ·
Airsporter said:
Ik denk dat je beter af bent met die olijfverf. Zwart is eigenlijk geen 'natuurlijke' kleur in het bos.
Ik denk niet dat zwart een verschil maakt, zolang het maar mat is, het maakte zeker geen verschil voor deze tom, ook al zwaaide ik nog steeds op hem terwijl hij minder dan 30 meter weg recht naar me keek!! ;D

Tim

Attachments

#21 ·
Zijn zwarte beren onnatuurlijk?

#22 ·
Ik besloot dat ik een kalkoen wilde doden met dit oude geweer, ik jaagde ermee toen ik een kind was, doodde er veel korhoenders, fazanten en een paar eenden mee, en mijn vader doodde er in 1996 een mannetjeskalkoen mee, we riepen hem dichtbij en hij schoot hem met gewone 2¾ #6 ladingen met hoge basis, hij zou er geen magnum in schieten! :D Het heeft een volledige choke die Federal aanbeveelt voor hun Flitecontrol-munitie, dus ik besloot het te proberen, maar nadat ik het geweer terugkreeg van mijn oom die het had verworven na de dood van papa, vond ik het vol met ongeveer 100 jaar vuil, dus demonteerde ik het om het schoon te maken, de stalen trekkerbeugel heeft maar één pin erin die ook het trekkerscharnier is, geen onderste voorste pin zoals op nieuwere H&R's. De grote spiraalveer is de hoofdveer of hamerveer en is moeilijk te verwijderen als het verkeerd wordt gedaan (wat ik achteraf heb geleerd!! ::)), als je de hamer spant, moet je een gat vinden in de achterkant van de hoofdveergroef (onderdeel 56 op de 1900 onderdelentekening), het gat in de mijne zat vol vuil, net als de rest van de actie en waarom ik besloot om het überhaupt schoon te maken voordat ik ermee schiet, dus ik zag het niet, had wel moeten bedenken dat de inkeping ergens voor was, maar achteraf is men altijd wijzer!! Ik stopte een gele paperclip in het gat ter verduidelijking, je spant de hamer en houdt de hamer helemaal achter, steekt een pin in het gat, dan kan de hamer worden neergelaten en de veer wordt voorgespannen op zijn plaats gehouden en kan worden verwijderd voor demontage. Pinnen zijn glad, dus ze kunnen van beide kanten worden verwijderd.

Ik hoop dat dit iemand helpt,

Tim

Harrington & Richardson 1900 Onderdelen | Numrich Gun Parts
Heb een oude 1900 12 gauge. Ik wou dat ik je bericht had gevonden VOORDAT ik het uit elkaar haalde. Heb de gaten van de trekkerbeugel verpest. Nieuwe besteld. Vind de paperclip-truc leuk. Heel erg bedankt voor het delen!